1 februari 2022

Eén nieuwe boom voor elke pasgeboren baby

Als het aan SGP Neder-Betuwe ligt plant de gemeente voortaan voor iedere nieuwgeboren inwoner de komende jaren een boom. Tegelijkertijd roept de lokale partij inwoners en ondernemers op om de biodiversiteit in tuinen, weilanden en akkerbouwgebieden te vergroten.

Vorig jaar zijn er in onze gemeente 373 nieuwe inwoners vanwege geboorte bijgekomen. De SGP pleit ervoor dat er daarom vanaf 2023 373 nieuwe bomen worden geplant en in 2024 zoveel als er in 2022 aan baby’s worden geboren.

Volgens SGP raadslid Gerwin Roseboom is het belangrijk om te zorgen voor een prettige, groene leefomgeving. “Bij werkzaamheden en groot onderhoud aan wegen en riolering geven we de openbare ruimte graag een kwaliteitsimpuls. Bomen, struiken en plantsoenen bevorderen de leefbaarheid in de gemeente. Daarom verdient groen extra aandacht.”

In de gemeente Neder-Betuwe worden jaarlijks meer dan zes miljoen bomen gekweekt. Het moet daarom mogelijk zijn dat boomkwekers en gemeente samen deze ‘baby boom’ kunnen realiseren, zegt Roseboom. “Dit hoeft de gemeente niet veel geld te kosten. Samen vormen we de bomenetalage van Nederland.”