14 november 2023

SGP pleit voor meer bomen in heel Nederland

De Staatkundig Gereformeerde Partij (SGP) zet zich in voor een meer boomplant in steden en dorpen. Tegelijkertijd roept de partij inwoners en ondernemers op om de biodiversiteit in tuinen, weilanden en akkerbouwgebieden verder te vergroten.

Kandidaat kamerlid André Flach bracht vandaag een bezoek aan de gemeente Neder-Betuwe, bekend als het laanboomcentrum van Europa, om ter plaatse te ervaren hoe deze bomen worden geteeld en wat hier allemaal bij komt kijken.

Flach toonde zich zeer onder de indruk van de prestaties van de groeiende agrarische sector. In de gemeente Neder-Betuwe is de werkgelegenheid in de agrarische sector de afgelopen jaren met 30% toegenomen, een opvallende trend tegen de landelijke ontwikkeling in. De bloeiende laanboomsector speelt hierin een cruciale rol door voorop te lopen in duurzame boomteelt.

Flach benadrukt: "Bomen zijn ongeëvenaard in hun vermogen om CO2 uit de lucht te filteren. Het is daarom van groot belang om wereldwijd ontbossing tegen te gaan en meer bomen te planten. Een omgeving rijk aan groen is een zegen. Het brengt mensen tot rust, draagt bij aan een gezond klimaat en een evenwichtige waterhuishouding. In Nederland moeten we hier meer werk van maken".

Opheusden staat bekend als een wereldwijde leverancier van laan- en sierbomen. De boomkwekerijen in deze streek vormen gezamenlijk het Tree Centre Opheusden, bestaande uit meer dan 130 bedrijven met één gezamenlijk doel. Handelaren van over de hele wereld vertrouwen op Tree Centre Opheusden vanwege het vakmanschap, het uitgebreide assortiment, de hoge kwaliteit en de bomen die vrijwel overal gedijen.