9 januari 2015

Was de ambulance op tijd?

Tijdens de thema-avond (8 januari) van de gemeente Neder-Betuwe werd de gemiddelde aanrijdtijd van de ambulance in de gemeente toegelicht. Het ambulance personeel verdient een groot compliment. Bijna altijd is men binnen 15 minuten ter plaatse. Op de vraag waar de 15 minuten norm vandaan komt, werd door ambulance arts Pierre van Grunsven toegelicht dat dit getal uit de lucht gegrepen is. Het is niet zo dat 15 minuten een levensreddend criterium is. Bij een slagaderlijke bloeding is 15 minuten te lang. Bij een hartstilstand moet je er binnen 6 minuten bij zijn. Vandaar dat de brandweer met een AED is uitgerust en dat veel EHBO / BHV-vrijwilligers via sms worden opgeroepen. De AED is nu gemiddeld binnen 4 minuten ter plaatse. Dat is razend snel. De burgers met een BHV-diploma worden opgeroepen zich te melden via HartslagNu.nl.  Zij kunnen dan ook worden ingezet. Er zijn nu nog veel te weinig burgers die meedoen!

In de meeste gevallen is het niet de snelheid van de ambulance die het verschil maakt, maar de kwaliteit van de dienstverlening. Om die reden werden zes criteria gepresenteerd waaraan de kwaliteit kan worden afgemeten. We zien de uitwerking met belangstelling tegemoet!

PS. Geef u direct even op bij HartslagNU.nl wanneer u uw EHBO-diploma hebt, of bedrijfshulpverlener bent!