17 juni 2017

Miscommunicatie belemmert bijstandsgerechtigden op weg naar werk...

Zaterdag 17 juni 2017 stond er in De Gelderlander een artikel over de overeenkomst tussen onze gemeente en een lokaal uitzendbureau om bijstandsgerechtigden aan het werk te helpen. De in 2015 gesloten overeenkomst blijkt ‘een heel slechte deal’ geweest te zijn, aldus de Gelderlander. Maar er blijkt meer mis gegaan te zijn bij het op weg helpen van bijstandsgerechtigden.

Miscommunicatie met Neder-Betuwse ondernemers

Afgelopen donderdag werd tijdens een college-informatieavond een presentatie gegeven inzake de uitvoering van de Participatiewet door de gemeente Buren. Deze wordt voor Neder-Betuwe namelijk door Buren uitgevoerd.

Zoveel was wel duidelijk, dat sinds de overgang van deze uitvoering door Buren per 1 januari 2016 het contact met de Neder-Betuwse ondernemers zo goed als verloren is gegaan. Buren was o.a. blij verrast dat men welkom is op de vergaderingen van de OVNB (Ondernemersvereniging Neder-Betuwe) en daar op een laagdrempelige manier in contact kan komen met lokale ondernemers om voor bijstandsgerechtigden een mooie baan in onze eigen gemeente te realiseren.

Aanpak

Samen met collega-raadslid Ton Keuken (CDA) is Dik Waasdorp (SGP) deze situatie aan het repareren. Dik Waasdorp: ‘Gelukkig vinden we enthousiaste en welwillende ambtenaren die mee willen werken om dit vastgelopen proces zo snel mogelijk weer op de rails te krijgen. We hoeven het wiel niet opnieuw uit te gaan vinden, maar het wiel moet alleen weer gaan draaien. Lokale ondernemers moeten de mogelijkheden krijgen om invulling te kunnen geven aan hun wens om maatschappelijk betrokken te zijn, waardoor zij iets kunnen betekenen voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Dit geldt vooral voor onze inwoners die in de bijstand zitten en moeilijk een baan kunnen vinden en nu via diverse uitzendbureaus voor allerlei klusjes elders in het land worden ingezet.’

Lees hier het artikel uit De Gelderlander