14 februari 2014

Hans Keuken kandidaat wethouder SGP Neder-Betuwe

Neder-Betuwe, 28 februari 2014.

Hans Keuken kandidaat wethouder SGP

Met de gemeenteraadsverkiezingen in het vooruitzicht is het ook voor een wethouder spannend hoe de verkiezingen gaan verlopen, wat de uitslag is en welke partijen elkaar vinden voor een nieuwe coalitieperiode. Keuken  hoopt vanuit overtuiging de komende vier jaar de taak van wethouder weer op zich te nemen. “Er is nog genoeg te doen in Neder-Betuwe en regio Rivierenland. De plannen voor woningbouw in elke kern liggen klaar. Er wordt flink gebouwd. We zijn goed op weg maar het moet wel af gemaakt worden om onze jongeren, jonge gezinnen en senioren een passend woning te bieden”.

Ook wil Keuken extra aandacht schenken aan mensen die zorg in hun woning of woonomgeving nodig hebben. Daarom wil hij dit jaar nog komen met een aangepast mantelzorgbeleid, zodat kinderen maar ook ouderen in staat zijn thuis zorg te verlenen. Als Den Haag zo graag de verantwoordelijkheid legt bij de familie dan moeten er ook mogelijkheden zijn. Doen zij het niet dan doen wij het.

Wat hij ook belangrijk vind, is de veiligheid van het gebied. De plannen om onze dijken te versterken en de rivier wat meer ruimte te geven worden nauwlettend gevolgd. Nog geen twintig jaar geleden moesten de inwoners evacueren en nieuwe plannen voor dijkversterking liggen al weer klaar. Een grote operatie waarbij we moeten kijken naar de kansen die het biedt. Neem bijvoorbeeld de Van Dam locatie in Opheusden. Hier worden veiligheid en verbetering van omgevingskwaliteit gecombineerd; het wordt absoluut een schitterende woonlocatie.

De bedrijvigheid in onze gemeente heeft kunnen rekenen op steun van het college. Er is veel tot stand gebracht al kost dat enorm veel tijd aan voorbereiding en procedures. Maar de basis is gelegd voor winkelconcentratie in Ochten en Kesteren, terwijl in Opheusden rond Swaenestate een uitdaging wacht om het winkelapparaat te versterken. Na verwikkelingen rond Kegelaar ligt de weg open voor het Agro Business Center, het hart voor de internationaal opererende laanboomteelt. Voor de positionering van deze sector is het van groot belang dat dit centrum een perfecte uitstraling heeft om te laten zien dat Opheusden het laanboomcentrum van Europa is. Daaraan hoop Keuken graag een bijdrage te mogen leveren.

Maar dat is niet alles, hij heeft ook oog  voor de ontwikkelingen binnen de agrarische sector. “Opschaling is noodzakelijk voor een gezonde en duurzame bedrijfsvoering. De ruimte die provincie wil bieden past bij de ambities van onze agrarische ondernemers. Die wil ik in de lijn van de provinciale opvattingen graag faciliteren”.

Bouwen en bewaren is een Bijbelse opdracht; dat geldt in tijd van voor- en tegenspoed in het besef dat we allen afhankelijk zijn van de Bestuurder aller dingen. Daarom is Hans Keuken vanuit overtuiging beschikbaar als wethouder namens de SGP!